maandag 26 juli 2010

De Sociale Media revolutie

Sinds een tijdje ben ik het concept: 'sociale media' aan het volgen en onderzoeken. Wat is sociale media eigenlijk en waarom zouden bedrijven dit toe moeten passen? Is sociale media een goede tijdsinvestering? Het is voor iedereen bekend dat internet niet meer weg te denken valt in de hedendaagse samenleving. Zoals zelfs ik nog kan herinneren wanneer ik mijn eerste mailtje verstuurde, zo zal ook u wellicht voorbeelden kunnen noemen over de enorme digitale veranderingen in de laatste decennia. Zijn de vele internettoepassingen eigenlijk nog wel bij te houden? Sinds ik me verdiep hebt in sociale mediavormen, kan ik goed begrijpen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Waar ligt de grens? Voorzichtig probeer ik dit onderwerp de laatste tijd aan te snijden bij bekenden. Gezien de grote onderlinge levensverschillen is het interessant de verscheidenheid van meningen aan te horen. Zoals een paar vrienden met de email al een duidelijke grens hebben gezet aan hun sociale internetgebruik, zijn anderen volledig ingetreden in de wereld van Hyves en Facebook. Het concept van Twitter begint ook steeds meer te dagen, hoewel het duidelijk nog niet is opgenomen in het dagelijks internetritueel. Heeft sociale media slechts tijd nodig om ingeburgerd te worden in de cultuur van de samenleving? Het is in ieder geval merkbaar dat de oosterse cultuur niet om veranderingen staat te springen. Bedrijven zouden echter de hedendaagse digitale mogelijkheden niet zomaar naast zich neer moeten leggen. Zoals een mooie uitspraak - die ik toevallig op het internet tegenkwam- verwoordt: ‘Het cement van de sociale media is net gestort, laat er dus nu je naam achter’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten