Bewust inspelen op het onbewuste
Is door de sociale media de macht echt verschoven van bedrijven naar de consument? Denken wij het heft in eigen handen te hebben door nu massaal zelf over een product te schrijven in plaats van het aan te laten smeren? Of is het een slim ingezette marketingstrategie die ons laat denken dat we daadwerkelijk iets te zeggen hebben. Is het gegeven dat je ergens in gelooft een voorwaarde om iets te doen slagen? En als dit zo is, is dit dan de kans voor marketeers om daarop in te spelen en de doelgroep een verbeelding mee te geven. Een jaar geleden heb ik een scriptie geschreven over subliminale marketing technieken. En dat wil niks anders zeggen dan het onbewust beïnvloeden van de consument. De film ‘Inception’ bracht dit onderwerp weer bij me naar boven. Hoewel ‘Inception’ gaat over het inbreken in je geheugen terwijl je slaap, is het idee hetzelfde. Ergens pikt ons brein signalen op waar we ons niet van bewust zijn, maar die mogelijkerwijze invloed hebben op ons gedragspatroon. Zoals er al menig onderzoek is geweest die de effecten van bepaalde kleur of geurcombinaties onderzocht (is het je ooit opgevallen dat de logo´s van fastfoodrestaurants rood en/of geel bevatten?), zo is het de hedendaagse trend om de meetbare resultaten van sociale media in kaart te brengen. Want eigenlijk staat alles met elkaar in verbinding. Het onbewust oppikken van jouw bedrijfsnaam of product zal ergens een plekje krijgen in het geheugen om op een later moment weer opgehaald te kunnen worden. En of dat nou positief is of niet, je zet jezelf wel op de kaart (of in het brein).
Want rood en/of geel zorgt er voor dat ik trek krijg in een hamburger?
BeantwoordenVerwijderenLeuke blogs Nicole! Ben benieuwd naar je eigen bedrijfje (zowel uit sociale- als studiegerichte interesse :P). Misschien kunnen we ooit nog wat voor elkaar betekenen, naast een slaapplek voor een concert ;) Hoe gaat het verder met je?
Rood en geel veroorzaken opwinding, omdat het je bloed sneller laat stromen en je dus ´gehaaster´ maakt. Dit is het concept van fastfoodrestaurants en vandaar de kleurencombinatie. Bovendien schijn je geel het snelst op te merken. Erg interessant he! Maarre.. ik kom binnenkort in Nijmegen wonen.. dus dan moeten we zeker afspreken!
BeantwoordenVerwijderen